Activiteiten

Een prachtige dagbijeenkomst, de H. Eucharistie, een moment met H. Aanbidding en twee Lezingen. Dank aan rector Jeroen de Wit, van het Willibrordseminarie. Op het Heiligdom van O.L.V. ter Nood zijn de relieken van de H. Bernadette feestelijk ontvangen, is er veel gebeden en in processie rond getrokken. De Rector heeft ons kunnen laten zien hoe belangrijk gebed en de heiligen zijn ook of juist in deze tijd.

Bijzonder mooi dat een tweede priester, pastoor Chaider van Heemskerk, zich aanbood om de tweede Lezing op zich te nemen. Het onderwerp ging over ‘Hoe nù kerk zijn’, dit sloot geheel aan bij de eerste Lezing. Zijn vraag aan ons vrouwen: Kennen jullie de heilige vrouwen, patronessen voor Europa?

  • H. Birgitta van Zweden (feest 23 juli), sinds 1999.
  • H. Catharina van Siena (feest 29 april), sinds 1999.
  • H. Edith Stein/Teresia Benedicta van het Kruis (feest 9 augustus), sinds 1999

Naar deze woorden verwijst Jezus uitdrukkelijk tijdens het Laatste Avondmaal, wanneer Hij de kelk aan Zijn leerlingen reikt en zegt: “Dit is mijn Bloed van het Verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden” (Mt. 26, 28). En inderdaad, van de geseling tot de doorboring van Zijn zijde na Zijn dood op het kruis, heeft Christus al Zijn Bloed vergoten, het Bloed van het ware Lam, geslacht voor de verlossing van de wereld. De heilswaarde van Zijn Bloed wordt uitdrukkelijk bevestigd in vele passages van het Nieuwe Testament. Het volstaat in dit Priesterjaar de mooie formulering te citeren uit de Brief aan de Hebreeën: “Nu is Christus gekomen… Het bloed van zijn offer is zijn eigen bloed, niet dat van bokken en kalveren. Zo is Hij het heiligdom binnengegaan, eens voor altijd, en Hij heeft een eeuwige verlossing verworven. Want als het bloed van bokken en stieren en de gesprenkelde as van een vaars de verontreinigden kan heiligen zodat zij wettelijk rein worden, hoeveel groter is de kracht van Christus’ bloed! Door de eeuwige Geest heeft Hij zichzelf aan God geofferd als een smetteloos offer, dat onze ziel zuivert van dode werken om de levende God te eren” (Hebr. 9, 11-14).

Geliefde broeders, in Genesis staat dat het bloed van Abel, die door zijn broer Kaïn gedood werd, tot God in de hemel riep 1. Helaas, zoals gisteren duurt die kreet tot op vandaag voort omdat het bloed van de mens door geweld, onrechtvaardigheid en haat blijft vloeien. Wanneer zullen de mensen leren dat het leven heilig is en alleen aan God toebehoort? Wanneer zullen zij begrijpen dat wij allen broeders zijn? Op de schreeuw om het vergoten bloed dat van zovele plaatsen ter wereld naar God opstijgt, antwoordt God met het bloed van Zijn Zoon die Zijn leven voor ons gegeven heeft. Christus heeft het kwaad niet met kwaad beantwoord, maar met het goede, met Zijn oneindige liefde. Het Bloed van Christus is de waarborg van Gods trouwe liefde voor de mensheid. Met de blik op de wonden van Christus, kan elke mens, zelfs in omstandigheden van uiterste morele ellende, zeggen: God heeft mij niet verlaten, Hij heeft mij lief, Hij heeft Zijn leven voor mij gegeven; en zo kan hij de hoop terug vinden. Moge de Maagd Maria die met de apostel Johannes onder het kruis het testament van Jezus’ Bloed opving, ons helpen de onschatbare rijkdom van deze genade te herontdekken en er innige en eeuwig dankbaar voor te zijn.

bron: www.rkdocumenten.nl – Paus Benedictus XVI, Angelus, 2009.

bron: www.rkparnoord.org/parochienieuws/nieuwsbrief-juli-2020-rk-parochie-noord


Gebed om 12 legioenen Engelen

Vader in de hemel, meer dan twaalf legioenen Engelen
zou u naar uw Zoon gestuurd hebben in zijn doodsangst,
als Hij er U om gevraagd had. Maar Hij heeft het u niet gevraagd,
– opdat de Schrift in vervulling gaat en de profetie van zijn bloedig lijden.

Nu de Heilige Kerk, zijn Mystiek Lichaam,
overgeleverd is aan de krachten van de duisternis, zoals Hijzelf toen was,
vragen wij U om deze twaalf legioenen
NU
te sturen,
die alleen maar wachten op een woord van U,
om de vervolgde Kerk te hulp te komen,
zodat een andere schriftwoord in vervulling gaat,
die Hij zelf in de rots van Petrus heeft gegraveerd:
“En de poorten van de hel zullen haar niet overwinnen”.
Amen.”

Bron: www.heilige-michael.nl/Blog


Laat ons bidden, Heer ontferm U over ons.

  • vele noden in de wereld vragen om gebed: voor vrede in vele landen, voor vluchtelingen in nood, geloofsvervolging wereldwijd.
  • voor het ongeboren kind, om bescherming vanaf de conceptie, om bescherming vanaf de geboorte, dat zij altijd in liefde ontvangen worden en in liefde worden opgevoed, voor de gezinnen, voor zieken, ouderen, eenzamen; dat zij zich door de Heer en O.L.V. gedragen weten.
  • voor de pas gewijde priesters, om heilige en vurige priesters. www.kerkinnood.nl

Waar vindt u of leest u over het rooms katholiek geloof? Probeert u vooral katholieke informatie tot u te nemen via zuivere bronnen.

EWTN lage landen : is nog een klein tv station in opbouw. Mooie podcasts over bv. Sacramentsdag en Cenakeltijd. https://www.ewtn.lc/nieuws/

Jongekerk.nl organiseert veel voor tieners en jongeren in verschillende leeftijdsgroepen. Brengt u deze activiteiten eens bij de jeugd om u heen onder de aandacht. De reacties van de tieners en jongeren zelf zijn altijd heel positief. Zij ontdekken dat ze niet alleen staan in hun geloof, vinden vrienden en een thuis. www.jongekerk.nl

Bisdom Haarlem-Amsterdam houdt u op de hoogte van veel dat plaats vindt in ons bisdom. Ook op deze website vindt u verdieping, b.v. in het bisdomblad SamenKerk (online te lezen) met het woord van bisschop Hendriks. www.bisdomhaarlem-amsterdam.nl/

De gebedstijden (Brevier), lezingen en de H. Mis staan mooi uitgewerkt op de volgende websites: www.tiltenberg.org/getijdengebed; www.tiltenberg.org/missaal; www.dagelijksevangelie.org.

Pure Womanhood. Voor jonge vrouwen is een mooie website te bezoeken om actief te verdiepen via de bijbel, een boek, artiesten of persoonlijke ontmoeting: www.purewomanhood.nl en www.purewomanhood.nl/magnificat-90.

De rozenkrans bidden: Rene en Joke Laan hebben filmpjes gemaakt. Elk opeen volgend kraaltje wordt verlicht, de tekst staat ernaast en wordt door Joke voor gebeden: www.youtube.com/watch?v=bSPuzVK0dg8

Vriendenmagazine online lezen : https://olvternood.nl/wp-content/uploads/2023/12/Vriendenmagazine-24.2-webversie.pdf